„2021 będzie trudnym rokiem”: Rynek wieprzowiny, wołowiny i drobiu w Europie
2020-09-03 09:46:14
zagraniczne
Gdy uderzył nowy koronawirus, gastronomia praktycznie została zamknięta z dnia na dzień. Jednocześnie wzrósł popyt na mięso w sprzedaży detalicznej.
Bez względu na to, jak duży jest ten wzrost popytu, przejście konsumentów do handlu detalicznego nie zrekompensowało utraty wolumenu w gastronomii, powiedział Claxton. Strata jest znacząca.
Usługi gastronomiczne w USA spadły o 27% w 2020 r. w porównaniu z danymi z 2019 r. Firma badawcza przewiduje, że sektor spadnie o 10% w 2021 r., ponownie w porównaniu do 2019 r.
W Chinach sytuacja wydaje się być bardziej pozytywna, w tym roku usługi gastronomiczne spadły o 24%, przewiduje się, że do 2021 r. wzrośnie o 5% w porównaniu z danymi z 2019 r.
W Europie (UE-27 + Wielka Brytania) poziom usług gastronomicznych spadł w tym roku aż o 33%, a prognozy na 2021 r. wynoszą -14%. „W wyniku pandemii mamy ograniczony rynek” - powiedział Claxton.
W miarę jak europejskie środki blokujące łagodnieją, a usługi gastronomiczne ponownie się otwierają, dwa kluczowe czynniki nadal powodują zatrzymanie konsumentów w domu - przynajmniej do jedzenia.
Jednym z nich jest czynnik ekonomiczny, wyjaśnił ekspert ds. Rynku mięsa Claxton, sugerując, że utrata dochodów i zwolnienia oznaczają, że konsumenci ograniczają swoje wydatki. Drugi to „czynnik strachu”, polegający na tym, że konsumenci wolą unikać tłumów i przestrzeni publicznych z obawy przed infekcją.
Przewiduje się, że ta utrata popytu będzie trwała przez 2020 r., aż do 2021 r. „Musimy wejść w 2021 r., spodziewając się, że będzie to trudniejszy rok i mniejsze znaczenie czynników ekonomicznych COVID-19 na rynku europejskim, bardziej niż fizyczny wpływ samego COVID ”
Oczywiście w sektorze występują fizyczne skutki. Produkcja ucierpiała w tym roku z powodu zamykania fabryk i niedoborów siły roboczej w sektorach drobiu, wieprzowiny i wołowiny. W 2021 r. Nastąpi „pewne ożywienie”, powiedział Claxton, z „normalną sezonowością” w produkcji.
Jednak aby to osiągnąć, ostrzegł analityk, Europa musi zwiększyć eksport. „Popyt w Europie będzie słabszy, więc musimy szukać lepszych możliwości poza Europą i musimy zaakceptować, że na rynku europejskim będą niższe ceny. Będziemy musieli ciężej pracować, aby znaleźć te optymalne możliwości ”.
Analityk wyraził obawy, że w nadchodzących miesiącach pandemia dotknie również produkty premium, sprzedawane głównie w gastronomii. Są to produkty ekologiczne i certyfikowane, a także cielęcina, jagnięcina, befsztyk i szynka parmeńska.
„Naprawdę martwię się o [spadek popytu krajowego] w przyszłości” - powiedział Claxton. „Kiedy wchodzimy w tę fazę, w której ludzie zdają sobie sprawę, że nie mają pewności zatrudnienia, że nie mają pieniędzy, że ich pensje zostały zmniejszone lub że zostali zwolnieni ”.
Należy spodziewać się spadków we wszystkich sektorach. Kiedy analityk przeanalizował zachowania zakupowe po krachu finansowym w 2008 r. zaobserwował, że konsumenci przechodzą od befsztyku do mięsa mielonego, od wołowiny do kurczaka, a w krajach rozwijających się od kurczaka do jajek i od jajek do warzyw. „Zobaczymy do 2021 roku” - powiedział delegatom. „A to oznacza mniejsze zapotrzebowanie na całym świecie i różne sposoby jego obsługi”.
W szczególności Chiny ucierpiały na ASF. W sierpniu 2018 roku naród zgłosił swój pierwszy przypadek. „Nadal istnieje i najprawdopodobniej ma charakter endemiczny - pomimo wszelkich poczynionych wysiłków - bardzo szybko zajął przemysł z ogromnym stadem świń przydomowych” - powiedział Claxton.
Szacujemy, że produkcja wieprzowiny w Chinach spadła o około 27 milionów ton między 2018 a 2019 rokiem.
Niemcy są również narażone na ASF. „Co się stanie z ich rynkiem, jeśli go zdobędą?. Problem z COVID jest oczywiście „daleki od zakończenia”. „Przeżywamy apogeum pandemii [ale] długofalowy wpływ gospodarczy dopiero nadejdzie”.
Brexit wprowadza również większą niepewność do sytuacji. Czy Europa i Wielka Brytania będą mogły swobodnie handlować 1 stycznia 2021 roku? To pytanie jest „niezwykle ważne. Nie ma co do tego jasności,póki co niebezpiecznie zbliżamy się do terminu”.
Podstawowe siły rynkowe nie zniknęły i należy się z nimi zmierzyć - podkreślił dyrektor ds. Mięsnych. Obejmują one podnoszenie standardów dobrostanu zwierząt, co zwiększa koszty produkcji krajowej, oraz zrównoważony rozwój, który ma coraz większe znaczenie dla konsumentów - co również wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Chiny: Ceny świń spadają
Ceny na chińskim rynku trzody chlewnej są pod silną presją ze względu na rosnącą podaż. Najwyraźniej złote dni eksporterów z UE dobiegły końca. Podczas handlu na rynku terminowym dla żywych świń na Dalian Commodity Exchange (DCE), spadła w ostatni piątek (11 czerwca) do jedne...
Czytaj więcejW I kwartale 2021 r. eksport niemieckiej wieprzowiny nieznacznie spadł
W porównaniu z poprzednim rokiem, niemiecki eksport wieprzowiny nieznacznie spadł w pierwszym kwartale 2021 roku. Wynika to głównie z utrzymujących się ograniczeń handlowych dla niemieckiej wieprzowiny ze strony krajów trzecich z powodu afrykańskiego pomoru świń (ASF) w Niemczech. E...
Czytaj więcejSwobodny spadek cen chińskiej wieprzowiny
Ceny na chińskim rynku wieprzowiny od miesięcy znajdują się pod silną presją ze względu na rosnącą podaż. Agra Europe (AgE) donosi, że w drugiej połowie 2021 r. nie widać wielkich podwyżek cen. Negatywny wpływ na dochody z eksportu wieprzowiny z UE do Chin Z drugiej strony ch...
Czytaj więcejRosyjski eksport mięsa przekroczył 200 milionów dolarów w pierwszym kwartale 2021 r.
Według Federalnej Służby Celnej w okresie styczeń-marzec 2021 r. * Rosja wysłała na rynki zagraniczne 120 tys. ton mięsa, o 7,9% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody z eksportu wzrosły o 14% do 207 mln USD, z czego 45% stanowiła wieprzowina, 37% drób, a 16% wo...
Czytaj więcejBrazylia zwiększa eksport wieprzowiny
W kwietniu brazylijski eksport wieprzowiny wzrósł o 35,1% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku do łącznie 98 300 ton o wartości 232,3 mln USD (+ 40,6%), według danych Brazylijskiego Stowarzyszenia ABPA. Wzrost eksportu wynikał ze zwiększonego popytu z krajów Azji, Afryki ...
Czytaj więcej